Van der Most bedrijven

Bouwhandel Van der Most is onderdeel van het zakenimperium van de succesvolle ondernemer Hennie van der Most. Een markante zakenman die in enkele decennia een groot aantal horeca- recreatie- en staalbedrijven opzette. Veelzijdigheid – ‘Alles onder een dak’ – is een belangrijk onderdeel van zijn filosofie. Zijn unieke principes hebben inmiddels veel navolging gekregen.

Op 25-jarige leeftijd begint Hennie van der Most in 1975 een oud ijzerhandeltje in de schuur achter zijn woonhuis in Slagharen. De zaken gaan goed, erg goed. De ijzerschuur verandert in een privé-zwembad met sauna en bar. Hennie stelt zijn zwembad open voor zijn dorpsgenoten, tot de gemeente roet in het eten gooit en de toegang voor het publiek verbiedt.

Familieparken
Van der Most beseft dat er een enorme markt is voor dit soort recreatiefaciliteiten. Hij handelt voortvarend en binnen afzienbare tijd opent hij het ene overdekte familiepark na het andere.

Al deze parken worden voorzien van de inmiddels bekende ‘Van der Most-ingrediënten’: een mix van straten met barretjes, cafés, restaurants, bioscopen, bowling- en kegelbanen spelotheken voor kinderen en tropische zwemparadijzen in Chinese, Japanse of Polynesische stijl. Daarbij komen nog de zalen voor live-entertainment met een capaciteit tot 2.500 personen en diverse evenementenhallen.

All-in
Voor al zijn ondernemingen hanteert Van der Most een unieke all-informule. Voor een vast bedrag per persoon (of per uur) kunnen de gasten onbeperkt eten, drinken, overnachten en onbezorgd genieten van alle activiteiten.

Ook bij de evenementenhallen hanteert Van der Most deze full-serviceformule. Standhouders betalen één vast bedrag voor hun stand en hoeven zich vervolgens nergens meer druk om te maken. De organisatie zorgt voor de stand, nodigt de relaties uit en verzorgt hapjes en drankjes tijdens de beursdagen.

Bouwmaterialen
De gereedschappen en bouwmaterialen voor zijn projecten koopt Van der Most in met Handelsonderneming Van der Most. Als blijkt dat er in de regio grote vraag is naar professionele kwaliteitsproducten voor een concurrerende prijs onder professionals en doe-het-zelvers, stelt hij zijn winkel open voor het publiek. De naam verandert in Bouwhandel Van der Most. Een bedrijf dat zich onderscheidt met een ongekend breed assortiment aan bouwmaterialen.

Van der most op tv
Hennie van der Most was met zijn helikopter al te zien in het reclamespotje voor Toyota.  In 2009 krijgt hij zijn eigen televisieprogramma ‘Operatie van der Most’, waarin hij als
bedrijvendokter noodlijdende bedrijven advies geeft.